Zasady tworzenia prezentacji
Opublikowano: 2021-03-21 18:11, Numer artykułu: 38057
- Prezentacja powinna zawierać slajd początkowy (tytułowy, wraz z imieniem i nazwiskiem ucznia, oraz klasą), slajdy opisujące podjęte w temacie prezentacji zagadnienie (minimum 5 slajdów), a także slajd podsumowujący (który może zawierać np. jakiś cytat, sentencję, hasło) i końcowy (ze zwrotem grzecznościowym typu „dziękuję za uwagę” i podpisem autora prezentacji).
- Aby slajd był czytelny, nie powinno być więcej niż 8 linijek tekstu (najlepiej, żeby na slajdzie było około 5-6 linijek tekstu), a jeśli tematyka konkretnego slajdu jest na tyle obszerna, że nie można jej opisać w maksymalnie 8 linijkach tekstu, to należy kontynuować ją na kolejnym slajdzie.
- Tekst zamieszczany na slajdach powinien składać się z haseł (najlepiej wypunktowanych), a nie rozbudowanych akapitów.
- Tekst i pozostałe elementy powinny być czytelne z większej odległości – należy dobrać odpowiedni rozmiar tekstu, aby był on właściwie rozłożony na slajdzie.
- Czcionka stosowana w slajdach nie powinna zawierać zbędnych ozdobników, udziwnień.
- Elementy graficzne muszą być czytelne, a ich zadaniem jest wspomaganie tekstu.
- Kolorystyka czcionki i tło (użyte Motywy slajdów) mają wspomagać prezentację, a nie dominować.
- Dodatkowo
- W slajdach warto wykorzystywać stopniowanie - tzn. wyświetlać kolejne elementy slajdu potrzebne do prezentacji (wstążki: Animacje, Przejścia).
- Dobrym zwyczajem jest podawanie źródeł wykorzystanych do stworzenia prezentacji (autorów i tytułów cytowanych utworów, wykorzystanych materiałów ilustracyjnych, itp.).
- UWAGA! Należy pamiętać że przygotowywany plik nazywany potocznie „prezentacją” – którego dotyczą powyższe zasady – stanowi jedynie pomoc do rzeczywistej prezentacji multimedialnej, która nie polega wyłącznie na odczytaniu informacji ze slajdów, a szerokim prezentowaniu danego tematu słownie, przez twórcę prezentacji multimedialnej. Dlatego plik „prezentacji” ma stanowić niejako pomoc dla odbiorców właściwej prezentacji multimedialnej, umożliwiając im dokładniejszą wizualizację omawianego tematu.
Opracował: Karol Dziuba